Media
  • 4NBVST~1
  • ZWZIV9~1
  • ULPUNN~1
  • DHGF81~1

Met de vijfde naar de Tweede Kamer

Lichte stress maakte zich van de organisatie meester, toen de chauffeur ons vrijdagochtend kwart over acht mededeelde dat er in de bus – anders dan op school – wel sprake was van een mondkapjesplicht. Na herhaaldelijke waarschuwingen waren alle leerlingen netjes op tijd, na een moeizame worsteling met het computeraanmeldsysteem van de Tweede Kamer was iedereen aangemeld, na een periode van onzekerheid had ProDemos bevestigd dat het programma doorgang zou kunnen vinden, en dan zou dit toch nog roet in het eten gooien.

We werden gered door – natuurlijk – Johan, onze conciërge van onschatbare waarde, die een aantal dozen met mondkapjes tevoorschijn wist te toveren. Goed gemutst gingen we in twee bussen onderweg. Eenmaal ter plaatse bij het kantoor van ProDemos aan de Hofweg (tegenover het Binnenhof) werden we ontvangen door een uitgebreid team van rondleiders, en gingen we per klas onderweg. Mijn klas werd eerst naar een model van de plenaire zaal van de Tweede Kamer geleid, waar we plaats konden nemen en voorbereid werden op een debat met een andere klas.

Het moet gezegd worden dat er vooraf bij de wat meer ervaren docenten enige scepsis was over het programma van ProDemos. In eerdere jaren was het wel eens wat saai geweest. Of misschien niet helemaal op het niveau van onze leerlingen. Maar het Cygnus was blijkbaar niet de enige school met dergelijke commentaren de afgelopen jaren, want er bleek flink geïnvesteerd in het programma. Voor het debat waren filmpjes opgenomen bij de NOS, er waren smartphones die live mails binnenkregen van lobbyisten en feitelijke informatie hadden om het debat te ondersteunen. De twee klassen werden ingedeeld in zes partijen die voor of tegen de door de minister ingediende wet waren om het OV gratis te maken voor iedereen. Zes woordvoerder mochten de standpunten van hun partijen uiteenzetten, met de mogelijkheid voor de andere partijen om te interrumperen. Een levendig debat volgde, met veel geroffel op de bankjes. En, goed nieuws: het voorstel is aangenomen!

Daarna volgde nog een ‘democratie-experience’, die zeer actueel aanvoelde, met alle verschillende belangengroepen en hoe die bij elkaar te brengen in een mondiale pandemie, maar die echter al een jaar of vijf geleden bleek te zijn ontworpen. Opvallend. Nu was het tijd voor pauze, met de afspraak dat we elkaar om kwart voor twee weer zouden zien bij de viskraam aan de overkant. Daar begon – onder een stralende zon – een speurtocht over de Lange Voorhout die uit zou komen bij het nieuwe, tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer. Een groepje dat door hun tablet de verkeerde kant op was gestuurd wist met behulp van een live-locatie (dank je, Meva!) nog net op tijd aan te sluiten.

Bij het binnenlopen van de plenaire zaal, bekend van tv, was iedereen toch een beetje onder de indruk. Zo is het dus in het echt. Wel wat kleiner dan gedacht, eigenlijk! En waarom hebben sommige ‘zetels’ een zegel, en andere niet? De vragen (en goede antwoorden!) bleven komen. Het programma liep op zijn einde, en alleen de winnaar van de muntjeswedstrijd moest nog bekend gemaakt worden. Bij elke vraag of opmerking waren muntjes te verdienen, en om Samuel te kunnen verslaan, had de rest van de klas al snel bedacht dat ze hun verdiende muntjes moesten samenvoegen, zodat Hidde uiteindelijk met de eer wist te strijken. Hierna konden we moe maar voldaan weer terug naar huis.
“Ik had gewoon verwacht dat we alleen zware vakken zouden krijgen. Maar we hebben ook Ad Astra, kunst en muziek waarbij je lekker bezig bent. Ik ben niet heel goed met mijn handen of zo, maar ik vind het wel leuk.”
Ciske
“Het is een hele fijne sfeer en het is ook een hele veilige school. Ik ben altijd blij als ik hier ben.”
Mare
“Soms hebben we twee uur tussenuur omdat een leraar ziek is. Dan gaan we voetballen en dan doen ook de oudere leerlingen mee. Ja, dat is wel leuk.”
Ciske
“Ik vond het gebouw heel fijn. Niet de buitenkant maar wel vanbinnen. Het zijn fijne lokalen en er hangt wel een goede sfeer. Er de kantine is licht, groot en mooi met allemaal bankjes.”
Samiwa
“Ja, ik voelde me snel op mijn gemak. Ik was vooraf best zenuwachtig maar elke dag valt heel erg mee. De mensen zijn allemaal gewoon heel erg aardig.”
Leah
“Bij Frans leer je ook met gebaren. Niet gebarentaal maar voor bijna elk woord is er wel een gebaar. Dat vind ik heel erg fijn. Zo wordt het veel makkelijker.”
Kayla
“Het is leuk, vooral de sfeer. Ik heb veel vrienden, in de pauze gaan we vaak tafelvoetbal spelen.”
Falko
“Ik heb goed gekeken of hier ook mensen van verschillende afkomsten komen. Want bij ons in de Bijlmer is het ook divers en daar ben ik mee opgegroeid. Voor mij was dat heel erg belangrijk.”
Kayla
“Als je zoekt naar een school met aardige mensen, kinderen, leuke vakken zoals Latijn, kunst en technoscience, dan kan je wel hier komen.”
Chloë
“Je kan hier zoveel dingen doen, je hebt best veel keus. Naast alle lessen die je gewoon moet doen natuurlijk. Workshops, extra projecten, extra uitdaging bij sommige vakken.”
Samiwa
“Als je een beetje uitdaging wilt hebben, dan is dit echt een leuke school.”
Kaarel
“Als je het niet snapt, kan je naar Cygnusuur gaan, dan leggen ze het nog eens uit. En je hebt huiswerkklas, daar helpen ze je ook met alle vakken.
Mouni
“Nou, ik vind het gewoon een leuke school met leuke juffen en meesters en kinderen. Ze hebben veel workshops die te maken hebben met kunst en allemaal verschillende vakken met voor elk vak een andere docent, in elke les leer je weer een heel nieuw onderwerp.”
Gabrielle
“Bij Ad Astra Junior mag je je eigen project kiezen. Ik vind het fijn dat je zoveel keus hebt. Je mag ook gewoon creatief zijn.”
Dirk
“Op de basisschool werd ik wel veel gepest maar hier niet. Ik vind het hier wel echt fijn. Ik voel me hier ook echt thuis en ik heb het gevoel dat ik ook echt mezelf kan zijn. Niet dat ik me anders moet voordoen dan ik echt ben. Ik vind het echt een geweldige school, ik ben blij dat ik niet op een andere school zit.”
Mouni
“Ik vind dat er goed onderwijs gegeven wordt. Ik vind de leraren en de kinderen aardig, ik heb het hier best naar m’n zin. En ik vind het een mooi gebouw.”
Cass
“Ik ben naar de open dagen van wel 14 scholen geweest. Het voelde hier meteen goed. De mensen keken blij en deden aardig. Je hebt wel veel huiswerk.”
Lotte
“Ik vond het toch best een beetje spannend toen we het voorkeurslijstje definitief moesten invullen. Ik heb alle vijf gymnasia in Amsterdam bekeken, ik vond dit toch wel echt de leukste. En ook de manier van lesgeven hier.”
Fedja
“Ze maken de lessen heel erg levend, daardoor gaat het meer vanzelf. Levend Latijn is ook veel makkelijker dan normaal Latijn.”
Lieuwe
“Ik vind het heel leuk om Latijn te doen. En ik heb ook zin in Grieks volgend jaar. Ik hou van mythes en sagen, dat vind ik prachtig. Dit is een school vol verhalen.”
Dirk
“Ik vind het belangrijk welke vakken ze geven. En dat ze ook aan kunst doen, dat vind ik het leukste vak. De gangen en de lokalen zijn trouwens echt overzichtelijk hier. En er is een mooie, grote kantine.”
Eva
Cygnus Gymnasium
Vrolikstraat 8
1091 VG Amsterdam
Volg ons ook op Instagram:
cygnusgymnasium