Ons team

Het Cygnus Gymnasium bruist, helpt leerlingen stap voor stap de wereld beter te begrijpen en draagt bij aan een open, kritische houding. Lees hoe onze docenten naar hun werk kijken en wat zij er waardevol aan vinden.

‘Ons werk in het onderwijs is een voortdurend zoekproces’
‘Wat betekent onderwijs in deze tijd? Hoe verhouden we ons als school tot de samenleving en tot de grote stad? Vragen als deze houden me elke dag bezig. Onderwijs is nooit af. Je kijkt voortdurend of wat je doet nog relevant is en hoe dat kan bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen.

Zelf vind ik dat zoekproces ontzettend uitdagend. Dat heb ik altijd gevonden, vanaf de eerste dag dat ik zelf voor de klas stond.

We leven in een tijd waarin vaak gevraagd wordt naar het nut van dingen. Wat levert iets op? Hier op school willen we leerlingen laten ontdekken dat er meer is in het leven. Naast exacte wetenschappen maken ze kennis met cultuur, verschillende talen en gedragswetenschappen. We helpen ze om uit te groeien tot betrokken burgers die kunnen bijdragen aan een duurzame en eerlijke wereld.

De lat ligt hoog, ook voor het team. We willen dat leerlingen hun talenten optimaal ontwikkelen. Daarom proberen we veel uit en helpen we elkaar om verder te komen.’

Freek Op 't Einde, rector Cygnus Gymnasium.


‘We hebben een school opgericht waar we zelf op hadden willen zitten’
‘Als je een school opricht, dan houd je van onderwijs. Dat deden we. Met een klein groepje startten we in 2005 het Cygnus Gymnasium. De behoefte aan een extra gymnasium in de stad was groot. Kinderen werden overal uitgeloot. Dat leverde schrijnende taferelen op.

We wilden graag een gymnasium in de traditionele zin van het woord, met klassiek onderwijs, maar wel in een modern jasje. Hier zitten kinderen niet de hele dag achter hun tafel. Ze doen zelf onderzoekjes, maken muziek, gaan naar buiten. De wereld is hun school.

Het Cygnus Gymnasium staat middenin Amsterdam, ontmoetingsplaats van talrijke culturen. Dat merk je aan onze leerlingen. Alle smaken kom je tegen. Leerlingen voelen zich daardoor makkelijk bij ons thuis. Ze kunnen zichzelf zijn.

We hebben een school opgericht waar we zelf op hadden willen zitten, met veel extra’s en buitenschoolse activiteiten. Een bruisende school. Ouders komen soms op open dagen naar ons toe. Waren we zelf nog maar jong, zeggen ze dan.

Ruim dertig jaar geleden begon ik met lesgeven. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.’

Thomas Peters, docent Duits en een van de oprichters van het Cygnus Gymnasium.


‘Ik zie hoe leerlingen door de jaren heen groeien. Dat doet me veel genoegen’
‘Bij Latijn en Grieks ben je niet alleen met taal en grammatica bezig, maar ook met geschiedenis en filosofie.  We praten onder meer over hoe de klassieke cultuur nog altijd in onze huidige samenleving doorwerkt. Denk bijvoorbeeld aan het idee van democratie. Dat stamt uit de oudheid. Zo leren leerlingen de wereld om zich heen op een nieuwe manier te begrijpen.

Op het Cygnus hebben we een bijzondere onderwijsaanpak: we bieden Latijn aan alsof het een levende taal is. We spreken Latijn tegen de leerlingen en maken oefeningen over alledaagse dingen. Dat blijkt heel motiverend. Leerlingen ontdekken dat Latijn niet enkel een ingewikkelde vertaalpuzzel is, maar een taal als alle andere. Ze duiken met minder reserves een tekst in en hun woordenschat neemt sneller toe. De taal begint voor ze te leven.

Alle leerlingen doen eindexamen in Latijn en/of Grieks. Als docent klassieke talen maak ik ze daardoor vaak mee vanaf het eerste moment dat ze als kinderen op het Cygnus komen tot ze als jongvolwassenen weer vertrekken. Ik zie ze groeien. Dat doet me veel genoegen.’

Alette Rosing, docent klassieke talen.

‘In mijn vak leer je dat natuur overal is: je bent er zelf onderdeel van’

'Ik werk hier nu 6 jaar. Het leuke contact met de leerlingen en docenten zorgt ervoor dat ik het hier naar mijn zin heb. Naast de aandacht die we voor elkaar hebben, krijgen we ook ruimte om jezelf te kunnen zijn. We kunnen op elkaar terugvallen als dat nodig is. Het voelt als een familie. Voor mij is het belangrijk om van collega’s en ook van leerlingen te leren; voortdurend leer ik er iets bij. Ik vind het geweldig als een leerling mij corrigeert. Een nieuwe les ontwerpen of samen met collega’s een plan bedenken en de ruimte hebben een eigen stijl toe te passen geeft mij energie en maakt dat ik met een goed gevoel naar huis ga.'


Quentin Jansen, docent biologie.


‘Al die verhalen en gebeurtenissen – hoe hangt alles nu met elkaar samen?’

‘Lessen zijn hier nooit saai. Zo bekijken we bij Engels de film Hamlet en lezen leerlingen online passages uit dit klassieke werk van Shakespeare. Als toets schrijven ze een stuk over Hamlet door de ogen van een bekend persoon, zoals Michelle Obama of Willem-Alexander. Juist door iets even een andere draai te geven, ga je met nieuwe ogen naar de wereld kijken.

 

Het is belangrijk dat leerlingen beseffen dat er altijd een ander perspectief mogelijk is. Dat motiveert ze om meer te weten te komen en niet direct een oordeel te geven.

 

Ook bij geschiedenis, het andere vak dat ik geef, werken we aan die open, kritische houding. Leerlingen vinden het bij geschiedenis vaak moeilijk om de grotere lijnen te zien. Al die verhalen en gebeurtenissen – hoe hangt alles nu met elkaar samen? We maken tijdlijnen, posters en tentoonstellingen. Zo krijg je meer grip, maar leer je ook keuzes maken. Geschiedenis is immers niet iets statisch wat achter ons ligt, maar verandert door hoe wij ermee omgaan.’
 

Hedwig Nollen, conrector leerjaar 2 + 3 en docent Engels en geschiedenis.


“Ik had gewoon verwacht dat we alleen zware vakken zouden krijgen. Maar we hebben ook Ad Astra, kunst en muziek waarbij je lekker bezig bent. Ik ben niet heel goed met mijn handen of zo, maar ik vind het wel leuk.”
Ciske
“Het is een hele fijne sfeer en het is ook een hele veilige school. Ik ben altijd blij als ik hier ben.”
Mare
“Soms hebben we twee uur tussenuur omdat een leraar ziek is. Dan gaan we voetballen en dan doen ook de oudere leerlingen mee. Ja, dat is wel leuk.”
Ciske
“Ik vond het gebouw heel fijn. Niet de buitenkant maar wel vanbinnen. Het zijn fijne lokalen en er hangt wel een goede sfeer. Er de kantine is licht, groot en mooi met allemaal bankjes.”
Samiwa
“Ja, ik voelde me snel op mijn gemak. Ik was vooraf best zenuwachtig maar elke dag valt heel erg mee. De mensen zijn allemaal gewoon heel erg aardig.”
Leah
“Bij Frans leer je ook met gebaren. Niet gebarentaal maar voor bijna elk woord is er wel een gebaar. Dat vind ik heel erg fijn. Zo wordt het veel makkelijker.”
Kayla
“Het is leuk, vooral de sfeer. Ik heb veel vrienden, in de pauze gaan we vaak tafelvoetbal spelen.”
Falko
“Ik heb goed gekeken of hier ook mensen van verschillende afkomsten komen. Want bij ons in de Bijlmer is het ook divers en daar ben ik mee opgegroeid. Voor mij was dat heel erg belangrijk.”
Kayla
“Als je zoekt naar een school met aardige mensen, kinderen, leuke vakken zoals Latijn, kunst en technoscience, dan kan je wel hier komen.”
Chloë
“Je kan hier zoveel dingen doen, je hebt best veel keus. Naast alle lessen die je gewoon moet doen natuurlijk. Workshops, extra projecten, extra uitdaging bij sommige vakken.”
Samiwa
“Als je een beetje uitdaging wilt hebben, dan is dit echt een leuke school.”
Kaarel
“Als je het niet snapt, kan je naar Cygnusuur gaan, dan leggen ze het nog eens uit. En je hebt huiswerkklas, daar helpen ze je ook met alle vakken.
Mouni
“Nou, ik vind het gewoon een leuke school met leuke juffen en meesters en kinderen. Ze hebben veel workshops die te maken hebben met kunst en allemaal verschillende vakken met voor elk vak een andere docent, in elke les leer je weer een heel nieuw onderwerp.”
Gabrielle
“Bij Ad Astra Junior mag je je eigen project kiezen. Ik vind het fijn dat je zoveel keus hebt. Je mag ook gewoon creatief zijn.”
Dirk
“Op de basisschool werd ik wel veel gepest maar hier niet. Ik vind het hier wel echt fijn. Ik voel me hier ook echt thuis en ik heb het gevoel dat ik ook echt mezelf kan zijn. Niet dat ik me anders moet voordoen dan ik echt ben. Ik vind het echt een geweldige school, ik ben blij dat ik niet op een andere school zit.”
Mouni
“Ik vind dat er goed onderwijs gegeven wordt. Ik vind de leraren en de kinderen aardig, ik heb het hier best naar m’n zin. En ik vind het een mooi gebouw.”
Cass
“Ik ben naar de open dagen van wel 14 scholen geweest. Het voelde hier meteen goed. De mensen keken blij en deden aardig. Je hebt wel veel huiswerk.”
Lotte
“Ik vond het toch best een beetje spannend toen we het voorkeurslijstje definitief moesten invullen. Ik heb alle vijf gymnasia in Amsterdam bekeken, ik vond dit toch wel echt de leukste. En ook de manier van lesgeven hier.”
Fedja
“Ze maken de lessen heel erg levend, daardoor gaat het meer vanzelf. Levend Latijn is ook veel makkelijker dan normaal Latijn.”
Lieuwe
“Ik vind het heel leuk om Latijn te doen. En ik heb ook zin in Grieks volgend jaar. Ik hou van mythes en sagen, dat vind ik prachtig. Dit is een school vol verhalen.”
Dirk
“Ik vind het belangrijk welke vakken ze geven. En dat ze ook aan kunst doen, dat vind ik het leukste vak. De gangen en de lokalen zijn trouwens echt overzichtelijk hier. En er is een mooie, grote kantine.”
Eva
Cygnus Gymnasium
Vrolikstraat 8
1091 VG Amsterdam
Volg ons ook op Instagram:
cygnusgymnasium